Ben je helemaal mee… met de digitale (r)evolutie?

Iedereen voelt het wel aan: er komen heel wat nieuwe ontwikkelingen op ons af.  Naast de klimaatopwarming en de onderhandelingen voor een federale regering krijgen we ook af te rekenen met de digitale kloof.  Tegenover deze uitdaging zijn we niet allen even sterk gewapend.  Vooral digitale vaardigheden moeten we blijven onderhouden en uitbreiden, want de evolutie stopt niet.  De digitalisering zet zich sluipend maar zeker verder. Zo krijgen we steeds meer te maken met “phishing”.  Dit zijn nepmails die je vertrouwelijke informatie willen ontfutselen om dan geld van je rekening te halen.  Dit zijn duidelijk criminele praktijken.  Maar we krijgen ook steeds meer veranderingen te verwerken die op zich het beste met ons voorhebben, maar die ons duidelijk in de richting duwen van verdere digitalisering.  Twee voorbeelden: het stopzetten van Windows7, en het pushen van de bankensector in de richting van een uitsluitend digitaal platform.

Windows7 wordt door Microsoft niet langer ondersteund.  Microsoft gaat ervan uit dat na tien jaar het te kostelijk wordt om het operating systeem te blijven updaten.  Je kan als klant Windows7 nog blijven gebruiken maar dan zonder de garantie dat alles veilig verloopt.  Dus moet je een andere oplossing verzinnen.  Voor sommigen  is dat dramatisch.  Daar sta je dan met je verouderde PC.  Upgraden naar Windows10 is prijzig (140 euro) en alleen mogelijk als ook je hardware het aankan.  Dan maar een nieuwe PC of misschien wel een tablet, tenminste voor wie het zich kan permitteren.  Of schakelen we over op Apple, kwestie van een hak te zetten aan Microsoft… 

In het bankwezen stelt zich een ander type van probleem.  Internet bankieren is het nieuwe normaal.  Het moet gezegd dat de nieuwe vorm van bankieren veel voordelen biedt.  Het wordt wel wat problematischer als iedereen binnenkort gedwongen wordt om zijn bankverrichtingen te doen op zijn/haar smartphone of tablet.  Bij mijn bank is het zover.  In het kantoor in Hoeilaart brengt men alles in gereedheid om de digitale omwenteling vlot te laten verlopen.  Hoezo handgeschreven overschrijvingsformulieren, hoezo rekeningafschriften?  Een aantal tablets in het kantoor moeten er voor zorgen dat zelfs de meest hardleerse klant zijn overschrijvingen digitaal klaarspeelt.  En waarom zou je nog rekeningafschriften uitprinten?  Ze staan allemaal in de online banking app.  Praktisch toch?  En goed voor het milieu.  Zizo, iedereen blij.  

En eigenlijk hoef je helemaal niet maar langs te gaan bij de bank.  Alles zit in het online menu.  En als je dan toch, al was het maar uit nostalgie, nog een menselijke stem zou willen horen, dan bel je het algemeen nummer.  Je komt terecht in de hoofdzetel in Brussel,  of misschien in Bangladesh?  Eerst krijg je zo’n bandje te horen: “al onze medewerkers zijn bezet.  Blijf aan de lijn, je wordt zo dadelijk geholpen.”  Even wachten toch, met zo’n heerlijk muziekje op de achtergrond.  Na verloop van tijd legt een vriendelijke stem je uit dat je helemaal niet hoefde te bellen, want dat alles online staat. Misschien moeten de banken toch eens goed nadenken over de essentie van bankieren: het opbouwen van een vertrouwensband met de cliënt. En wat als die band er niet meer is. Gaat de cliënt dan in de toekomst het internet afschuimen voor een nieuwe lening in plaats van zich te wenden tot de bank van hier?

Gelukkig worden voor senioren die het moeilijk hebben met de digitale evolutie heel wat initiatieven genomen. Zo blijft de Seniorenraad het maandelijkse computerspreekuur verderzetten, en kondigt de Bib voor het voorjaar drie nieuwe sessies Smart Cafe aan, een maandelijkse Digidokter, en een reeks nieuws infoavonden met SamenVoor. En ook de privésector doet zijn duit in het zakje.  Zo kan je bij de meeste banken terecht voor een individuele opleiding internetbankieren.

[Een bijdrage van Eddy Olislaeger]