Toegegeven, het centrum van Hoeilaart is de afgelopen jaar heel wat veranderd, ten goede welteverstaan. Het Gemeenteplein is nu een aangenaam plein met brede terrassen, waar er plaats is voor grote en kleine evenementen. Denk maar aan de wekelijkse vrijdagmarkt, maar ook aan de grotere gebeurtenissen, zoals het druivenfestival of de wereldcup voetbal. De esthetische opwaardering van het centrum komt dan ook ten goede van alle inwoners. Ondernemers zien het meer zitten om te investeren, en consumenten vinden meer hun gading in het verruimde aanbod. Dus iedereen content. Of niet?
Het is jammer dat het verkeersprobleem niet tegelijk met de esthetische upgrade is aangepakt. Want laten we wel wezen: het verkeer raast nog altijd door het centrum van Hoeilaart, en de auto blijft hier absoluut heer en meester. Een heel aantal verkeersstromen lopen via het Gemeenteplein. De maximumsnelheid is er beperkt tot 30km/uur, maar daar storen weinige automobilisten zich aan. Heel wat mensen begrijpen ook niet de betekenis van de zone dertig. Zo zijn er heel wat die denken dat die regel alleen van toepassing is (of zou moeten zijn) op dagen/uren dat er kinderen naar school gaan. Ze passen met andere woorden het verkeersreglement aan hun eigen behoeften aan. Anderen stoppen niet graag voor voetgangers. Zwakke weggebruikers worden door autobestuurders vaak gezien als een belemmering op weg naar het werk of de volgende klant. Er is trouwens steeds meer autoverkeer in het centrum, onder meer omwille van de pakjesdiensten. Ook het groeiende aantal fietsers en gebruikers van pedelecs en steps draagt bij tot een drukker centrum van Hoeilaart.
De zwakke weggebruikers van Hoeilaart blijven achter met een onveilig gevoel en veel vraagtekens. Vooral kinderen en senioren voelen zich kwetsbaar in dit tumult. Gewoon al de straat oversteken kan gevaarlijk zijn. Trouwens waar steek je over? Op sommige plaatsen is er een zebrapad, op andere niet. Wat betekent dit? Moet je echt helemaal tot ginds om over te steken. Of kan je overal oversteken? Waarom is het dan niet duidelijker bewegwijzerd?
In ons memorandum waarin we onze prioriteiten vastlegden voor de komende legislatuur drong de Seniorenraad erop aan “het Gemeenteplein autoluw te maken en duidelijk te kiezen voor een zone met voorrang voor de zwakke weggebruiker. “ We schreven ook dat “het sluitstuk van een verkeersveilig centrum het effectief afdwingen [is] van de snelheidsbeperking van 30km/uur via frequente politiecontroles.” Nu het stof is gaan liggen op het Gemeenteplein en de bewoners zich hebben kunnen aanpassen aan de nieuwe infrastructuur blijft het een pijnpunt dat vooral zwakke weggebruikers zich niet veilig kunnen verplaatsen. We vragen daarom twee maatregelen die onmiddellijk kunnen worden uitgevoerd: meer duidelijkheid in de weginfrastructuur, en verscherpte politiecontroles. Op langere termijn moet ook worden nagedacht hoe de verkeersstromen beter kunnen worden geregeld. Moet alle verkeer werkelijk via het Gemeenteplein?
Natuurlijk is Hoeilaart niet de enige gemeente die kampt met drukker verkeer. Bijna heel het land krijgt te maken net intensere verkeersstromen. Anderzijds pikken mensen het ook niet langer dat gevaarlijke toestanden blijven bestaan. Buurtcomités schieten als paddestoelen uit de grond en nieuwe initiatieven zoals Telraam verhogen de controle van de gewone burger op de beleidsverantwoordelijken. En het is niet langer nattevingerwerk. Met objectieve meetgegevens kunnen ze de lokale besturen met hun neus op de feiten drukken en veiliger verkeer afdwingen. Tijdens de volgende maanden zal blijken of dergelijke initiatieven ook bij ons hun nut bewijzen. Seniorenraad 55+ Hoeilaart heeft alleszins belangstelling voor dit project. Wie sluit zich bij ons aan?
[Een bijdrage van Eddy Olislaeger]
Ik sluit me alvast aan! Heel veel dank Eddy. Zeer sterk betoog. Ik hoop dat het door velen gelezen wordt.
Er moeten dringend zeebra paden worden aangelegd op het gemeenteplein of gaan ze wachten tot er een ongeluk gebeurd?
Eindelijk wordt het probleem aangekaart. Ik dacht , ben ik nu de enige die met dit onveiligheidsgevoel zit. Niet dus. Bedankt om het naar voor te brengen. Hopelijk wordt er iets aan gedaan.
Een zeer zeer goed artikel , de moeite om te lezen , en nog waar ook
maar hoe pakken we het aan ? wat en waar kan het beter ?
Blijkbaar is veiligheid voor voetgangers en fietsers geen prioriteit. Niet alleen de zebrapaden zijn verdwenen, fietspaden zijn evenmin voorzien, (terwijl er toch op verschillende plaatsen fietsrekken werden geplaatst en het fietsverkeer sterk gepromoot wordt)
De verkeers-technische inrichting van het Gemeenteplein en aanpalende straten vergt een aanpak die rekening houdt met een heel aantal factoren, op de allereerste plaats met de veiligheid van de zwakke weggebruiker. Zo is de aanleg van conventionele zebrapaden misschien nog niet de optimale oplossing, omdat de voetgangers dan teruggedrongen worden tot die specifieke stroken, terwijl de automobilist heer en meester blijft en tegen 50km/uur of meer door het centrum kan blijven razen. Het zou voor alle weggebruikers moeten duidelijk zijn dat in een zone 30 auto’s maximaal aan 30km/uur mogen rijden en moeten stoppen voor overstekende voetgangers (ook op plaatsen waar er geen zebrapaden zijn). Dus misschien één gigantisch zebrapad:-).