De nieuwe trend in beurzen

Aushim Koumar is een jonge ingenieur bouwkunde van de VUB, die vorig jaar met zijn echtgenote Camille naar Hoeilaart is komen wonen. Hij houdt van ondernemen, en was in zijn studententijd al de drijvende kracht achter de vrijwilligersorganisatie Edukado, die met studenten hoger onderwijs solidariteitsprojecten organiseert. Voortbouwend op zijn doctoraatsonderzoek, waar hij lichte compacte structuren ontwikkelde voor tijdelijke (nood)constructies, wil hij dit concept naar de markt brengen via een spin-off.

Een van de bekendste beurzen in ons land, Batibouw, is net voorbij. Wisten jullie echter dat elk jaar tienduizenden beurzen plaatsvinden over de hele wereld. Samen trekken deze 31.000 beurzen meer dan 4,4 miljoen bedrijven aan die hun producten en diensten presenteren aan 260 miljoen bezoekers. Een overweldigende meerderheid van deze beurzen (80%) zijn business-to-business-evenementen die tussen twee en drie dagen duren. Een typische business-to-business beurs neemt twee tot drie dagen om op te bouwen en één tot twee dagen om te demonteren/af te breken. Met andere woorden, het proces van opbouw en afbraak van een business-to-business vakbeurs is tweemaal zo groot als de werkelijke duur van de beurs. Het budget dat aan deze infrastructuur wordt uitgegeven voor deze beurzen – meestal stands – wordt geschat op € 60 miljard, of een gemiddelde van € 2 miljoen per beurs.

De illusie van een permanent karakter

Elke exposant van beurzen wil opvallen en indruk maken op potentiële en huidige klanten met een unieke, opvallende structuur. Tegelijkertijd wil bijna elke exposant een sfeer creëren die allesbehalve tijdelijk aanvoelt. Ze willen een stand die permanent karakter biedt en geeft bezoekers de indruk dat ze in een echte winkel staan.
Maar deze nadruk op “permanente structuren” is niet goedkoop. Honderden mensen zijn nodig om de beursstands te bouwen. Om een schijnbaar permanent beeld te creëren moeten de werknemers tientallen houten panelen bepleisteren en beschilderen en afdekkingen gebruiken om het kader van de tribune te verbergen. Dit is de belangrijkste reden dat beursstands zo’n lange installatietijd en steile kosten hebben.

Dit hoge prijskaartje betekent ook dat standbouwers onder druk staan om de arbeidskosten zo laag mogelijk te houden. Veel van hen huren bijvoorbeeld busladingen buitenlandse werknemers, vaak afkomstig uit Oost-Europese landen, en brengen ze naar België om de stands te bouwen en te demonteren. Zodra de klus geklaard is, worden deze arbeiders teruggebracht naar hun thuisland.

Sustainable is the new black

De berg afval die deze 31.000 beurzen genereren, is echter misschien wel het meest verontrustend. Omdat het gemakkelijker is om alle gebruikte materialen weg te gooien dan om ze te stockeren en opnieuw te gebruiken, worden tonnen houten panelen, muren, meubels en decoratieve elementen bij elke beurs weggegooid. Hergebruik is bovendien niet sexy omdat gebruikte materialen niet het nieuwe en permanente gevoel produceren waar exposanten naar op zoek zijn. Niet te verwonderen dat de beurswereld de tweede meest vervuilende sector is (relatief t.o.v. de industriegrootte), na de bouw.

Konligo introduceert een nieuwe trend

Als oprichter van Konligo (www.konligo.com), een spin-off in wording van de VUB, wil ik samen met mijn team een verschil betekenen in deze beurswereld. Waarom de structurele elementen van een stand verbergen en bedekken met panelen, gips en verf? Waarom bezoekers de indruk geven dat de structuur om hen heen permanent is wanneer een stap buiten het tentoonstellingshokje die illusie onmiddellijk verbrijzelt en terugbrengt naar het hier en nu van de beurs? Is dit niet een beetje absurd?

Met Konligo bieden we vandaag ruwere tijdelijke ontwerpen die volledig herbruikbaar zijn en zeer snel opzetbaar is dankzij een technologie die we de schaartechnologie noemen en uitgewerkt hebben op de Vrije Universiteit Brussel onder leiding van professor N. De Temmerman en T. Tysmans. We bieden zeer compacte structuren aan die gemakkelijk te transporteren zijn, en eens ter plaatse, op minder dan één uur opgezet kunnen worden. Deze structuren worden zowel voor standen als voor buitententen gebruikt.

Bedrijven willen tonen dat ze open en transparant zijn, en halfopen stands met ruwere ontwerpen gaan hand in hand met deze trend. In plaats van te proberen het tijdelijke aspect van een structuur te verbergen, maken exposanten het een centraal onderdeel van het ontwerp en weigeren ze de structurele elementen te verbergen. Wat je ziet is wat je krijgt.

[Een bijdrage van Aushim Koumar]